Rekommendationen från FN-kommittén är att Sverige garanterar att alla barn med funktionsnedsättning inkluderas i det ordinarie utbildningssystemet. Barnen ska också få det stöd som krävs.
Generellt berömmer FN-kommittén Sveriges inkluderande utbildningssystem, där 1,5 procent av barnen får sin undervisning utanför ordinarie grundskola.
Kommittén lyfter även fram rätten att överklaga beslut om särskilt stöd till Skolväsendets överklagandenämnd. Möjligheten att överklaga tillkom med den nya skollagen och FN-kommittén menar att detta innebär en förbättring när det gäller utvidgningen av rättsskyddet.
Samtidigt finns det några saker som oroar kommittén:
- Kommittén uttrycker oro över rapporter om att skolor kan vägra att ta emot vissa elever med funktionsnedsättning med hänvisning till organisatoriska och ekonomiska svårigheter.
- Kommittén uttrycker även oro över de rapporter som pekar på att vissa barn med behov av omfattande stöd inte kan gå i skolan på grund av brist på stöd.